Felhandlingar inom vården

Nu har jag kommit hem från skolan. Vi hade en gästföreläsare där idag som prata om felhandlningar inom vården. Det var ganska intressant men man blev väldigt skrämd över alla exempel som hon tog upp. Tänk att det händer 3000 såna saker om år inom vårde här i Sverige. Det är nästan så att man inte vågar gå till sjukhuset :p. Ja hoppas verkligen inte jag blir sjuk inom en snar framtid för då kommer ja bara tänka på allt som hon sa idag. Men som det mesta kommer det här väl lägga sig i bakhuvudet nånstans å glömmas bort. Alltså när hon stog där å berätta så kände ja mig faktiskt lite smått illamående å berörd.

Ett exempel va ett litet barn som låg i kuvös för det var för tidigt fött å sjuksköterskan hade fyllt i en behållare som skulle innehålla vatten med handsprit i stället! Efter några timmar så upptäcktes det å eftersom barnets hud är så känsligt hade sprriten trängt in i kroppen så den hade 0,5 promille i blodet. Å det hade även hänt något med barnets hornhinnor. Usch så hemskt!

Som tur ä så brukar ja inte behöva uppsöka sjukhuset så ofta. Den senaste gången var väl när ja operera bort blindtarmen å då gick ja på mellanstadiet så det var ju ett tag sen. Men visst ha tanken slagit mig nån gång att dom kan ha glömt nåt i en eller skadat nåt. Men nu tror ja inte att det är så eftersom då skulle det nog ha märkts något vid det här laget :p

Idag har jag tagit mod till mig och bokat ett BodyStep-pass klockan 18. Det känns lite nervst för ja ha inte gått på det här nån gång. Min kondition ä ju inte direkt den bästa så vi får se hur det går :p. Ja hoppas att ja får en plats långt bak så inte så många ser mig :p. Ja gick ju på Step up i kyrkans motionshall en gång i veckan för flera år sen så ja ha ju testat på det där med bräda lite tidigare. Men det känns som det är lite tuffare här eftersom det är ett riktigt träningscenter.


Kommentarer
Postat av: Ida

Men usch så hemskt. Hur fasen kan man ta handsprit istället för vatten? Konstigt.. Vattnen måste ju också vart i ngn behållare då.. Usch,hemskt iaf!

2009-09-30 @ 20:35:34
URL: http://storasysteryster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0