Är man sämre bara för att man är "sörlänning"

En sak som jag kan irritera mig på här uppe är att det känns som att de som kommer härifrån tycker att de är bättre än de som kommer söderifrån, alltså sörlänningar. Det kanske är samma med folk från andra ställen åxå men eftersom det är här jag bor nu så har jag märkt det här. Ja tycker inte att jag kände av samma sak när ja bodde i Arvika. Där brukar man liksom inte diskutera norrlänningar speciellt ofta vad jag har erfarit iaf. Men här uppe känns det som att om det finns nånting som är lite konstigt eller så då är det "säkert någon sörlänning som har kommit på det". Å nu under vintern så tycker ju alla att man är så bra här som klarar av snö och vinterväder bättre än man gör söderöver. Men jag tycker inte det är så konstigt egentligen om man ser det logiskt sett. Här uppe så har man väl antagligen anpassat saker och ting efter att det just är så lång och kall vinter och det kommer alltid mycket snö. Man har säkert en bättre beredskap för hur man ska hantera det. Medan man längre söderut vanligtvis inte brukar ha det så kallt och snöigt som här och därför inte har en lika hög beredskap för det. Som exempelvis i Skåne där är det ju sällan så här mycket snö som det varit nu. Så jag tycker att det är lite orättvist och tycker att det känns jobbigt när folk disuterar sånt här när jag är med. Jag känner mig liksom utsatt. Det kanske ni tycker är löjligt men sån är jag. Det är samma sak som om jag skulle sitta bland ett gäng killar som diskuterar hur dåliga tjejer är på att tex köra bil, då skulle jag ju åxå känna mig träffad och utanför. Ville bara få ut det. Hoppas ingen norrlänning tog illa upp nu bara =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0