Body Age

Igår var jag på Hälsokompaniet och gjorde ett Body Age test för att mäta min kroppsålder.

Det första jag fick göra var att ligga på en brist med nåt band runt bröstkorgen i några minuter. Med hjälp av det där bandet så mättes min kondition på nåt sätt. Hur vet ja inte för det kändes ju väldigt konstigt att mäta konditionen när man ligger still. Med hjälp av det där testet så fick man fram en beräknad maximal syreupptagningsförmåga. Jag fick 36 ml/kg/min vilket var ganska bra men under normalt för min ålder.

Sen tog hon blodtrycket och där fick ja 120/67 mmHg vilket var normalt och det diastoliska var faktiskt på den optimala delen av skalan =). Blodtrycket var det enda som ja fick bättre än normalt på.

Efter det så testade jag flexibiliteten och det gjorde man genom att sitta med raka ben och försöka att sträcka armarna så långt fram som möjligt. Det gick inte alls bra för mig och jag hamnade på låg vilket är det sämsta på skalan. Så då har jag på papper att jag är smidig som ett kylskåp =p.

Sen så skulle jag mäta magstyrkan och det gjorde man genom att göra så många sit-ups man kunde under en minut. Där fick jag låg, vilket var näst lägst på skalan. Så det var ju inte speciellt bra heller. Men ja känner så här i efterhand att ja hade kunnat göra fler men ja fatta nog inte riktigt hur ja skulle göra så ja tog det lite väl lugnt i början =p.

Efter det så testa ja bicepsstyrkan. Då fick man dra i en stång i fem sekunder så mycket man bara kunde. Där hamna ja faktiskt i kategorin normal =). Det kändes ju positivt att ja hade normalt på nåt iaf. Ja tror att det kan bero på att ja bär en del i jobbet.

Sen var det dags för benstyrkan och då skulle man sitta i jägarsits så länge man kunde och det är ju jättejobbigt. Ja klara bara 59 sekunder, väldigt nära en minut så det kändes ju lite onödigt att ja inte kunde sitta där en sekund till. Där hamna ja på ganska bra så det var ju inte så bra.

Jägarsits


Det sista ja fick göra var att stå på en våg som mätte kroppssammansättningen. Både fettprocenten och mängden kroppsvatten var normal men fetthalten var något över min ideala nivå.

Sammanlagt hade jag Body Age 28 och min potentiella Body Age var 19. Men ja satsar nog på 24 år i första hand.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0